waardering: 0 :: stemmen: 0
waardering: 3 :: stemmen: 7
waardering: 3.2 :: stemmen: 5
waardering: 4 :: stemmen: 8
waardering: 2.3 :: stemmen: 3
waardering: 3.3 :: stemmen: 4
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: IS 191, Wyoming, USA.  (gelezen 330 keer)
Lennie
Lid

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Gepost op: 18-01-2012 18:55 »

Genomen op weg naar Yellowstone NP.
Onderkant afgesneden zodat de weg vanuit de hoek komt, en de bermrand praktisch rechtop staat.
CircPol filter. Het daardoor ontstane vignet boven weggecloned.

DigiLex
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 18-01-2012 19:37 »

Heel ruim landschap goed scherp vastgelegd. Dankzij polarisatiefilter ook mooie lucht.
Minpunt is wel dat het klonen in de hoeken nog duidelijk zichtbaar is.

There's more to the picture than meets the eye
Lennie
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 18-01-2012 21:14 »

Ik werk met PS Elements 10. Nu de kloonstempel op 90px gezet, en steeds overlappend getrokken, zodat de overgangen hopelijk verdwijnen. Wel moeilijk met zo'n gelijkmatig kleurpatroon. Gaat altijd lekker gemakkelijk met gras, bij voorbeeld.
Ik heb nog geprobeerd die bermscheiding echt verticaal te trekken, maar dan komt die witte lijn ook verder omhoog, en krijg je na afsnijden een wel erg platte foto.
Dat geldt ook als ik dat vignet horizontaal wegsnijd, en verticaal wegsnijden maakt de foto weer te smal voor zo'n breed landschap.
Wel geleerd: UV filter eraf en dan pas circpol filter erop. Dan had ik bij 24mm dat vignet niet gehad.
En gewoon de tijd nemen precies op die lijn te gaan staan. Maar moeders zat af en toe al een half uur te wachten naast de auto tijdens die 948 stops die ik maakte op die trip. Eigenlijk moet je eerst op vakantie en dan alléén terugkomen voor een fototrip.   Glimlach

DigiLex
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 18-01-2012 22:25 »

Is al veel beter, maar voor de oplettende kijkertjes nog steeds zichtbaar. Zelf werk in niet met PS, maar er zal vast een tool zijn om problemen met vignettering aan te pakken.

Met Gimp heb ik dit ook wel eens opgelost met een extra laag welke lichter gemaakt is. Op die laag dan een masker met een gradiënt gebruiken zodat de juiste plaats gecorrigeerd wordt. Het geeft dan een heel mooi geleidelijk verloop.

En nu zijn we natuurlijk ook benieuwd naar foto's van die andere 947 stops....

There's more to the picture than meets the eye
voxan
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 19-01-2012 22:23 »

Mooi hoor!

Shoot...
Suus
Global Moderator

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 21-01-2012 23:39 »

Hele mooie foto, prachtige kleuren! Vignetteringcloning is te zien, maar op de tweede foto niet storend. Wel lijkt de  horizon naar links af te lopen, maar zal wel gezichtsbedrog zijn.

Er gaat meer boven je petje dan eronder (Toon Hermans)
Lennie
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 22-01-2012 15:39 »

Ik dacht er net zo over. Maar gezichtsbedrog of niet, als het scheef oogt is het scheef. Sommige lui zijn urenlang bezig met het uitmeten van een op te hangen plaat. Ik zeg dan altijd; gewoon voor het oog rechtop ophangen, dan is het vanzelfsprekend goed. In dat houten huis van ons is alles krom, dus doe ik niet anders.
Ik heb de plaat dus wat gedraaid, met als bijkomend voordeel dat de uiterste bovenhoeken eraf zijn, die bermrand nog iets verticaler staat en de verhoudingen aarde-lucht links en rechts meer in evenwicht.

Suus
Global Moderator

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 22-01-2012 23:27 »

Voor mijn gevoel oogt ie nu veel beter!!

Er gaat meer boven je petje dan eronder (Toon Hermans)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: